Kuinka suunnitella onnistunut omatoimipelipäivä? Moni asia voi mennä mönkään ja toisaalta porukan kehut on mahdollista napata kotiin. Seuraavassa perinteisiä hyviksi koettuja vinkkejä.
Vuokraamon ja kentän valinta. Luota ammattilaiseen eli Ässään ja saatte rahallenne parhaan vastineen. Ongelmista ei kannata maksaa. Kunnon varusteilla ja oikeilla kentillä pelaaminen oheispuitteineen takaa parhaan mahdollisen pelikokemuksen. Ässä suosittelee aina ohjattua vuoroa, jolloin kaikki on valmiina sovittuna aikana eikä mistään tarvitse tietää mitään eikä ottaa vastuuta järjestelyistä tai muista pelaajista. Mutta joka tapauksessa Ässän kamoilla ja kentillä jos jossakin homma rokkaa!
Varausaikataulu. Mitä aikaisempi varaus, sen varmemmin niin osallistujat kuin halutut varusteet ja kenttä ovat vapaana. Aseta osallistujien ilmoittautumisille ja maksulle selvä takaraja, jotta vältyt turhilta poisjäämisiltä tai arpomiselta taikka koko tapahtuman peruutumiselta ja pahimmassa tapauksessa rahallisilta menetyksiltä. Ole tiukka ja jämpti äläkä anna joustoa edes velipojalle!
Paljonko värikuulia? Nyrkkisääntönä vähintään 100 kuulaa per tunti; tosin puoliautomaattiaseilla vajaan 200:n kuulan lippaallinenkin saattaa joskus kulua yhdessä kymmenen minuutin erässä. Pienellä ja avoimella kentällä enemmän kuin suurella ja tiheällä. Mieluummin hieman reilusti kuin liian vähän joskin maltilla, koska pilaantumisherkkiä luontaisista materiaaleista valmistettuja värikuulia ei voi palauttaa. Pienellä budjetilla ja vaihtelun vuoksi muutoinkin voidaan kuulalimiitiksi sopia vaikkapa 25-40-50 kpl per erä.
Hinta ja sisältö selväksi. Väärinkäsitysten välttämiseksi osallistujille tulee ajoissa ilmoittaa, mitä homma maksaa ja mitä se sisältää; näin kaikilla on sitten tarvittava varustus mukana.
Peliaikataulu. Selkeä aika koska pitää olla paikalla, "valehtelu" puoli tuntia aiemmaksi auttaa. Alkutoimiin puoli tuntia tai mieluiten tunti; tutustutaan pelialueeseen, käydään läpi Vuokraajan OpasTM avulla säännöt ja varusteiden käyttö, kootaan varusteet ja lopuksi ennen pelaamista suoritetaan ampumaharjoitukset. Peliaikaa riittävästi.
Lopputoimet yhdessä. Pelien loppuun vähintään vartti ja sopimus, että kaikki lähtevät samaan aikaan; näin varusteiden laskeminen, toimituskuntoon saattaminen ja pakkaus ei jää yksin yhteyshenkilön harteille.
Yhteyshenkilön vastuu. Yhteyshenkilö eli vuokraaja kantaa vastuun tapahtumasta (etenkin varusteet ja kenttä) ja hänen tulee olla porukan pomo. Asiat tehdään yhdessä järkevästi kuin on alkutoimissa sovittu. Säännöistä pidetään kiinni ja laiminlyönteihin kannattaa puuttua jo ennakoivasti.
Alkoholi. Päihteet eivät kuulu turvalliseen paintball-viihteeseen. Muutama janokalja ehkä maistuisi mutta pienessäkin humalatilassa riskit vakaville loukkaantumisille kasvavat moninkertaisiksi eikä vakuutukset ole silloin ehkä voimassa. Kolmegrammainen panos lähtee puoliautomaatista kuin varkain ja 90 metriä sekunnissa osuessaan menee heittämällä läpi poskesta tai silmästä.
Pelialue. Jos pelaaminen tapahtuu muualla kuin Ässä Paintballin pelikentillä, tarvitaan pelaamiselle maanomistajan lupa. Paintball ei kuormita ympäristöä, joten yleensä asiaan suhtaudutaan positiivisesti. Sopiva kenttäkokoko on vajaa hehtaari - Ässän kentät ovat pääosin 90 x 65 metrisiä paitsi Niinisalon kenttä 115 x 85 m. Liian isolla kentällä peli menee fyysiseksi urheiluksi ja tylsäksi kyttäämiseksi erän kestäessä liian kauan kuin vastaavasti liian pienellä kentällä ei pysty etenemään ja panoksetkin kuluvat liian nopeasti.
Vaatetus ja ravinto. Kevyttä syötävää ja etenkin juotavaa. Vuokravarusteiden lisäksi kaikki tarvitsevat sopivan paljaat ihonkohdat peittävän ja suojaavan vaatetuksen, lakin, sormikkaat ja tukevat jalkineet kenttäpohjan ja olosuhteiden mukaan.
Muuta. Lopuksi mukaan voi ottaa sitten melkeinpä mitä vaan naamaväreistä langattomiin viestimiin, riippuu ihan siitä millä mielellä splattaamaan kukin on menossa...
>sulje ikkuna